Si tot va bé, el proper 09 d'abril començo a impartir un seminari a Casa Àsia. Com que la xarxa és un espai ingent i aquest bloc una petita finestra, aprofito l'escletxa per donar a conèixer el meu propòsit. Més endavant, trobareu tota la informació al respecte. Tanmateix, us deixo l'enllaç del curs per si us vaga fer-ne difusió, cosa que agraeixo amb la deguda anticipació -tant si ho feu com no. Vet aquí: http://www.casaasia.cat/actividad/detalle?id=213116
Monestir de Lamaiuru (Himàlaia) - Jordi Solà Coll |
CASA ÀSIA. SEMINARI D'ANTROPOLOGIA
Un recorregut de cap
a cap per l’Àsia més emblemàtica amb el propòsit d’establir un diàleg
intercultural amb el viatge com a eix del seminari.
En aquest context, es tindrà en compte una perspectiva
antropològica a fi de penetrar en la gran cultura asiàtica
multidisciplinàriament: la literatura, la història, l’arquitectura, la religió
i la política són el rerefons fonamental per copsar la tradició clàssica, en
contrast amb la modernitat d’un continent en plena expansió transformadora.
Cada classe –fins a un total de deu– té una durada de
2 h. Totes les conferències són interactives i compten amb la projecció de
fotografies, imatges documentals i lectura, a més a més de disposar del
pertinent suport cartogràfic i, si és el cas, música de cada zona o el
corresponent àudio.
Contacte
CONTINGUTS
DE LES SESSIONS
1) El viatge com a
forma de coneixement
· Introducció antropològica al concepte de viatge
2) Àsia: els grans
pelegrinatges
· Viatge i pelegrinatge: la circumval·lació del mont Kailâsh (Tibet)
· Un pelegrinatge secular: Matsuo Bashô i Les sendes a Oku (Japó)
· Benarés: entre el mokṣa i el saṃsâra (Índia)
· Viatge i pelegrinatge: la circumval·lació del mont Kailâsh (Tibet)
· Un pelegrinatge secular: Matsuo Bashô i Les sendes a Oku (Japó)
· Benarés: entre el mokṣa i el saṃsâra (Índia)
3) L’arquitectura
sagrada d’Àsia
· Arquitectura i vacuïtat: el Temple del Cel (Pequín, Xina)
· El jainisme i la idea de bellesa: els temples de Ranakpur (Índia)
· El simbolisme de l’stupa. Boudhanath (Vall de Katmandú, Nepal)
· Arquitectura i vacuïtat: el Temple del Cel (Pequín, Xina)
· El jainisme i la idea de bellesa: els temples de Ranakpur (Índia)
· El simbolisme de l’stupa. Boudhanath (Vall de Katmandú, Nepal)
4) Geografia, cultura
i religió
· Hua Shan: la pàtria agnòstica del taoisme (Xina)
· Bagan i l’eclosió del budisme Theravâda (Birmània)
· El bressol de la cultura: la Vall de l’Indus (Pakistan)
· Hua Shan: la pàtria agnòstica del taoisme (Xina)
· Bagan i l’eclosió del budisme Theravâda (Birmània)
· El bressol de la cultura: la Vall de l’Indus (Pakistan)
5) Ciutat i cultura de
masses
· Hong Kong. Obert les 24 h (Xina)
· Bangkok: la porta d’Orient (Tailàndia)
· Calcuta: l’ideal romàntic bengalí (Bengala,Índia)
· Hong Kong. Obert les 24 h (Xina)
· Bangkok: la porta d’Orient (Tailàndia)
· Calcuta: l’ideal romàntic bengalí (Bengala,Índia)
6) Els textos
sagrats: introducció a les tradicions religioses
· Milinda Panha i la teoria del no-res (budisme)
· El Tao Te King. El silenci i la paraula (taoisme)
· El paper dels Upaniṣads en l’ateisme religiós (hinduisme)
· Milinda Panha i la teoria del no-res (budisme)
· El Tao Te King. El silenci i la paraula (taoisme)
· El paper dels Upaniṣads en l’ateisme religiós (hinduisme)
7) Música i cultura
popular
· Els txams: les danses rituals a l’Himàlaia (Tibet)
· Manganiars i langhas: música nòmada del Râjasthân (Índia)
· Cultura popular: pwe (festivals) i culte als nats (esperits) (Birmània)
· Els txams: les danses rituals a l’Himàlaia (Tibet)
· Manganiars i langhas: música nòmada del Râjasthân (Índia)
· Cultura popular: pwe (festivals) i culte als nats (esperits) (Birmània)
8) Escultura i
expressió del cos. La dansa
· L’escola de Gandhara: entre Orient i Occident (Afganistan)
· La dansa com a ofrena: escultura en moviment (Índia)
· Figuració i plàstica idealista. L’enigma escultòric de l’Himàlaia (Tibet)
· L’escola de Gandhara: entre Orient i Occident (Afganistan)
· La dansa com a ofrena: escultura en moviment (Índia)
· Figuració i plàstica idealista. L’enigma escultòric de l’Himàlaia (Tibet)
9) Política i drets
humans
· Kerala i marxisme. Una experiència política singular (Índia)
· Aung San Suu Kyi: la lluita no-violenta per la democràcia (Birmània)
· El Tibet: exili i revolució democràtica en el sostre del món (Tibet/Índia)
· Kerala i marxisme. Una experiència política singular (Índia)
· Aung San Suu Kyi: la lluita no-violenta per la democràcia (Birmània)
· El Tibet: exili i revolució democràtica en el sostre del món (Tibet/Índia)
10) Àsia i les grans rutes comercials
· La Ruta de la Seda: entre Europa i Àsia (terrestre - transasiàtica)
· El mar de la Xina: cultura i intercanvi comercial (Xina, Malàisia i Vietnam)
· Viatge al país de les espècies: la ruta índica (Índia, Sri Lanka, Indonèsia)
· La Ruta de la Seda: entre Europa i Àsia (terrestre - transasiàtica)
· El mar de la Xina: cultura i intercanvi comercial (Xina, Malàisia i Vietnam)
· Viatge al país de les espècies: la ruta índica (Índia, Sri Lanka, Indonèsia)
COM
MATRICULAR-SE
1. Ingressar l'import de la matrícula i, si és el cas,
del material, al número de compte 0081 0556 76 0001063309 (Banc Sabadell
Atlàntic), a nom de Casa Àsia, especificant el nom, cognoms de l'alumne i el
codi del curs.
2. Enviar el
comprovant de pagament a casaasia@casaasia.es especificant nom,
cognoms, DNI, NIE o passaport, correu electrònic, telèfon de l'alumne i el codi
del curs. Adjuntar també una foto tipus carnet. Una vegada rebut el comprovant
de pagament amb les dades sol·licitades, Casa Àsia es posarà en contacte amb
l'alumne.
IMPORTANT: La plaça solament es garanteix una vegada
l'alumne hagi enviat el comprovant de pagament i hagi rebut l'email de
confirmació. En el cas que el curs estigués complet, Casa Àsia realitzaria el
reemborsament íntegre de la matrícula. Casa Àsia es reserva el dret de poder
anul·lar el curs, en aquest cas, procediria a la devolució total de l'import
del curs. Una vegada realitzada la inscripció, no es retornarà l'import de la
matrícula per causes alienes a Casa Àsia.
Data: 09/04/2014 al
18/06/2014. Horari: Del 9 d'abril al 18 de juny, dimecres de
18.30 a 20:30 h (total 20 hores)
Lloc:
Seu de Casa Àsia
Recinte Modernista de Sant Pau
Pavelló de Sant Manuel
c/ Sant Antoni Maria Claret, 167
Barcelona
Recinte Modernista de Sant Pau
Pavelló de Sant Manuel
c/ Sant Antoni Maria Claret, 167
Barcelona
Condicions:
Import de la matricula i del material: 150 euros
Còdig del curs: [ANTROVIA]
Nombre màxim d'alumnes per
classe: 12
Organitza
Casa Àsia
Ponent
Curs a càrrec de Jordi
Solà Coll, fotògraf i escriptor freelance, especialitzat en difusió
cultural. Ha cursat estudis d’antropologia i religions orientals i ha publicat
les seves obres a revistes com l’Altaïr, Rutas del Mundo, Muntanya, Vèrtex,
Viajeros, Lonely Planet Magazine o Navegar. A
l’actualitat, publica en el diari El Punt Avui i és
col·laborador de Catalunya Ràdio.
No hi vaig entrar, a Casa Àsia, només vaig passar per fora en una escapada a Barcelona, però recorde que la porta em va semblar preciosa.
ResponEliminaHo enllace al Google+ per fer-ne difusió.
ResponEliminaMil gràcies Novesflors! Qualsevol petit suport és gran. El cert és que estic ben il·lusionat, he estat temps preparant el seminari i és tota una feinada. D'altra banda, la restauració del recinte de l'antic l'Hospital de Sant Pau és realment espectacular.
Abraçades, des de El Far!
et desitjo molta sort i que el seminari esgoti les places possibles! jo és que tinc uns horaris peculiars que m'impedeixen apunta-m´hi , segur que serà tot un èxit!
ResponElimina
EliminaGràcies! He penjat el post no pas perquè us hi apunteu, però mai se sap si hi pot haver algun lector -n'hi ha que no deixen comentari -que mediti fer el curs. De fet, penjar el curs al bloc no deixa de ser un experiment. Gràcies de bell nou!
Abraçades, des de El Far.
Caram Jordi, això si que és un projecte d'alta volada, com els alts cims asiàtics...Segur que serà un curset ple de coneixements, d'aquells que guardes al raconet amb més caliu de la memòria, perquè mai s'oblidin...El problema és que són molts dies, però m'ho pensaré...De totes maneres espero que et vagi molt bé.
ResponEliminaPetonets fins aquest Far, arran de cel.
EliminaEl cert és que hi he dedicat hores... És una feina molt elaborada i la relació amb Casa Àsia també. Com dic en el comentari anterior, no
és que vulgui que us hi apunteu, però sempre hi pot haver algun lector que s'ho miri. I si d'alguna manera en poder fer difusió a xarxes socials, gràcies!
Una abraçada, des de El Far.
molta sort i endavant, ací estarem
ResponEliminaGràcies Xel·lo. És bo de saber-ho!
EliminaAbraçades, des de El Far.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaT'ho envio al Google i al Twitter... Que vagi molt bé aquest curs...
ResponElimina
EliminaEts un sol! Gràcies Carme.
Abraçades, des de El Far.
Vaig massa de bòlit últimament, però et desitjo que vagi molt bé. Ho compartiré a facebook.
ResponEliminaGràcies pel teu comentari, Teresa. Si, a més, pots compartir-ho al teu Facebook, t'ho agraeixo encara més!
EliminaDes de El Far, una abraçada.
Hola Jordi!
ResponEliminaEstic pensant a apuntar-m'hi al seminari, sembla molt interessant aquesta fusió Àsia i l'antropologia. Et volia preguntar si has estudiat antropologia i si la recomanes com a via d'estudi o només com a complement.
Salutacions,
EliminaHe fet diferents tallers d'antropologia -diverses branques- al MUSEF -Museo Nacional de Etnografia i Folklore, a la ciutat de La Paz, on hi
vaig viure uns anys. En realitat, el seminari té dues branques: el que
és la mirada antropològica sobre la cultura i, l'altra, l'objecte del seu estudi: el viatge. No és, doncs, un seminari d'antropologia, ans que la disciplina em serveix per respondre a la realitat del viatge com a via de transmissió d'idees i coneixement... Pel que fa a l'altra pregunta que em fas, et diria que escoltis el teu cor i que estudiïs allò que de debò vols estudiar, allò que t'omplirà, no les butxaques, sinó la teva ment.
Gràcies pel teu comentari.
Abraçades, des de El Far.